Subscribe to Our Newsletter

Success! Now Check Your Email

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Thanks
WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?

WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?

Mens mediehuset selv uddeler priser til sit eget design, sidder vi og mange andre tilbage med en følelse af WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?

Timme Bisgaard Munk profile image
by Timme Bisgaard Munk

Det er svært ikke at undre sig over Politikens seneste digitale design og ikke mindst den selvsikre selvpromovering af designet neonbøjet kvalitet. Mens mediehuset selv uddeler priser til sit eget design og hylder det nye design som modigt, sidder vi og mange andre tilbage med en følelse af WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?

Er det kun os på CRC, som synes det nye Politiken-design ser ufærdigt ud og mangler et gennemtænkt helhedsindtryk? Fra vores skærme fremstår det som et bombardement af overdimensionerede understreget skrifttyper, der synes tilfældigt kastet ind på siden. Dette bærer alle kendetegn på et projekt, hvor IT-afdelingen har fået frie tøjler, uden at der har været en strategisk designproces til at guide udviklingen. Set i forhold til det tidligere design er det nye et markant skridt tilbage.

Typografi uden omtanke

Det hele fremstår nærmest e-Type-agtigt, hvor gigantiske sorte bogstaver - ofte understreget - bliver til design i sig selv, netop fordi der mangler et egentligt designkoncept. Det er som om man har forvekslet størrelse med betydning.

Det er derfor højst besynderligt, at Politikens Troels Behrendt i et interview med Mediawatch hævder, at det nye design har fået "neonbøjet positiv" respons fra læsere og abonnenter. Man må forstå ifølge Troels at det nye Politiken-design skal øge fastholdelse og tiltrækning af abonnenter. Det tror vi ikke det gør.

Den besynderlige selvhyldest

Det er også mærkeligt, at Politiken vælger at uddele deres prestigefyldte Edvard-pris til sig selv for det nye design. Mens chefredaktør Christian Jensen lovpriser det som "effektivt og modigt", og designchef Mette Højlund fortæller om hidtil uset positive journalister, kæmper læserne med at finde rundt på siderne.

Kaos kræver manual

Det siger alt om designets mangler, at Politiken har måttet forfatte en hjælpetekst til deres brugere. Når Danmarks førende dagblad gennem 140 år må udgive en brugsanvisning til deres hjemmeside, samtidig med at billederne er skrumpet til frimærkestørrelse, er det et tydeligt tegn på, at noget er gået galt i processen.

Æstetik uden funktion

Vi anerkender, at det er en udfordring at udvikle nyt digitalt design. Og ja, den gulhvide baggrund (#FBFAF7), der skal mime avispapir i dagslys, er måske en fin detalje. Det ligner bare en tung fløde variant af en Plastik-Hansen vaniljeis. Det tidligere design fungerede og skabte en hyggelig Politiken-agtig stemning af rødvin, jazzmusik og Louisiana. Det nye design derimod tager mere, end det giver.

For at bruge Politikens egen sprogbrug, så er vores dom "neonbøjet negativ" Dette er en digital ommer. Sæt i værk.

Timme Bisgaard Munk profile image
by Timme Bisgaard Munk

Subscribe to New Posts

Copenhagen Review of Communication er et medie for alle, som arbejder med kommunikation. Vores mission er at gøre os kommunikationsfolk endnu bedre til vores arbejde.

Success! Now Check Your Email

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Thanks

Read More