Subscribe to Our Newsletter

Success! Now Check Your Email

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Thanks
Politikens nye design er et lys for enden af tunnelen
Den levende har valgt et levende design, som får os væk fra vores tunnelsyn. jeg er fan siger illustrator Liv Ajse.

Politikens nye design er et lys for enden af tunnelen

Jeg synes, Politikens nye digitale design er godt. Og modigt. For en gangs skyld er der gjort et dejligt forsøg på at sprænge et, ud fra et designperspektiv, komplet tåbeligt format – nemlig mobiltelefonen

Liv Ajse profile image
by Liv Ajse

Et svar til Timme Bisgaard Munks anmeldelse af Politikens nye digitale design

WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?
Mens mediehuset selv uddeler priser til sit eget design, sidder vi og mange andre tilbage med en følelse af WTF skete der lige med Politikens nye underscore Megabogstav-vaniljefløde-is design?

Det modige valg

Jeg synes, Politikens nye digitale design er godt. Og modigt. For en gangs skyld er der gjort et dejligt forsøg på at sprænge et, ud fra et designperspektiv, komplet tåbeligt format – nemlig mobiltelefonen – som alle først og fremmest fokuserer på, fordi trafikken er størst der.

Mobilens begrænsninger

Mobilformatet er ret begrænset. Man oplever en slags tunnelsyn på en mobilskærm, og detaljerne i designet bliver ofte forenklet voldsomt i et forsøg på at gøre tingene let aflæselige i det lille format.

"Illustratorer, som kan lave pointer på en minimalistisk og mobilvenlig måde, har derfor kronede dage, og det er på bekostning af store, detaljerede værker"

Paraplydesign som eksempel

Mit seneste eksempel på et tilpasset design er et layout af en forside i Kultur-sektionen på Weekendavisen, som handlede om paraplyer.

I den digitale version rådede jeg over en pladsholder, en firkant, og det skulle være enkelt og først og fremmest aflæses på en mobil – dvs. en lav detaljegrad. Det blev et arkivfoto af en kvinde med en paraply – ikke videre originalt.

Politikens løsning

Politiken gør dog et rigtigt hæderligt forsøg på at lave et mobildesign med stor variation og temaer til de forskellige sektioner. Se her hvordan Politiken arbejder med formater sammenlignet med andre medier:

Innovation i praksis

Politiken arbejder med luft og variation, både i typografi og formater. Billederne kører i et varieret grid og stikker ovenikøbet ud af mobilskærmen et par gange – det er fedt. Mit føromtalte tunnelsyn bliver udvidet lidt, og min skærm-finger kan tilmed aktiveres i en vandret bevægelse for en stund.

Design med dybde

Ved første øjekast fik jeg en "nej!"–følelse over, at Politikens anmelder-hjerter ligger en smule over billederne, men efter et par kig må jeg sige, at det er vidunderligt, fordi det skaber en inspirerende collage-følelse, som minder mig om, at det digitale sommetider også kan være i lag.

Respekt for traditionen

"Alt skal nemlig passe til alt og kommer derfor ikke rigtigt til at passe til noget"

Men Politiken har fundet en god balance. Jeg kan forstå på Timmes tekst, at Politiken mimer avispapir på baggrundsfarven (#FBFAF7), og som avis-designer med en stor kærlighed til papir, så kan man kun blive smigret og bifalde den slags – det er da pragtfuldt.

Konklusion

Alt i alt kan de være stolte ovre på Rådhuspladsen, og jeg ville ønske, vi kunne lave bare halvt så mange fede ting på vores site på Weekendavisen.

Liv Ajse profile image
by Liv Ajse

Subscribe to New Posts

Copenhagen Review of Communication er et medie for alle, som arbejder med kommunikation. Vores mission er at gøre os kommunikationsfolk endnu bedre til vores arbejde.

Success! Now Check Your Email

To complete Subscribe, click the confirmation link in your inbox. If it doesn’t arrive within 3 minutes, check your spam folder.

Ok, Thanks

Read More